Η Visual Basic αποτελεί ένα ολοκληρωμένο προγραμματιστικό
περιβάλλον, με σκοπό να παρέχει στον προγραμματιστή όλες τις ευκολίες για την
σχεδίαση, ανάπτυξη, έλεγχο και εκσφαλμάτωση των
εφαρμογών του. Στο κεφάλαιο αυτό θα κάνουμε μια πρώτη γνωριμία με αυτό το
περιβάλλον.
2.1 Πρώτη επαφή
Μόλις ανοίξετε τη Visual Basic, θα σας ζητήσει να διαλέξετε τον τύπο του έργου που
θα κάνετε. Ο συνηθισμένος τύπος έργου, τον οποίο θα χρησιμοποιήσετε και στα
παραδείγματα, είναι ο Standard.exe. Έχετε επίσης τη δυνατότητα
να επιλέξετε εδώ κάποιο από τα ήδη υπάρχοντα έργα.
Μετά
την επιλογή του τύπου του έργου, περνάτε στο περιβάλλον ανάπτυξης της Visual Basic. Στο κέντρο βρίσκεται η φόρμα, πάνω στην οποία θα
τοποθετηθούν τα διάφορα αντικείμενα. Τα διάφορα παράθυρα αριστερά και δεξιά επεξηγούνται παρακάτω:
2.2 Project Manager
Κάθε πρόγραμμα στη Visual Basic αποτελεί ένα έργο (project). Ένα έργο αποτελείται
κυρίως από φόρμες, πάνω στις οποίες τοποθετούνται τα διάφορα αντικείμενα, ενώ
κάθε φόρμα περιέχει κώδικα. Ο project manager
μας βοηθά να επιλέξουμε κάθε φορά με ποιο μέρος του έργου θέλουμε να
ασχοληθούμε.
2.3
Εργαλειοθήκη
Τα
διάφορα αντικείμενα που
μπορούμε να
διαλέξουμε
βρίσκονται συγκεντρωμένα πάνω στην
εργαλειοθήκη.
Τα πιο συνηθισμένα είναι τα πλαίσια
κειμένου, οι
ετικέτες και τα
κουμπιά εντολών. Το
βέλος
επιλογής πάνω αριστερά χρησιμοποιείται για
να επιλέξουμε
κάποιο αντικείμενο από
αυτά που
έχουμε
ήδη τοποθετήσει πάνω στη φόρμα.
2.4
Παράθυρο Ιδιοτήτων
μέρος
του παραθύρου. Μπορούμε να επιλέξουμε άλλο
αντικείμενο
είτε από εδώ είτε επιλέγοντάς το πάνω στη
φόρμα.
Οι διάφορες ιδιότητές του εμφανίζονται στην
πρώτη
στήλη του παραθύρου, ενώ στην δεύτερη είναι
οι
τιμές κάθε ιδιότητας – τις οποίες μπορούμε και να
αλλάξουμε.
Στο κάτω μέρος του παραθύρου ιδιοτήτων
εμφανίζεται
μία σύντομη επεξήγηση για την επιλεγμένη
ιδιότητα.
Οι ιδιότητες μπορούν να οριστούν και
με κώδικα
κατά
την εκτέλεση (run time) της εφαρμογής. Στο τέλος
του
κεφαλαίου αναφέρονται οι κυριότερες ιδιότητες για
τα
πιο συνηθισμένα αντικείμενα.
2.6
Συνηθισμένες εργασίες
Οι
πιο συνηθισμένες εργασίες που θα κάνετε στο περιβάλλον της Visual Basic, πέρα από την σχεδίαση εφαρμογών, είναι η
αποθήκευσή τους και η εκτέλεσή τους.
§
Αποθήκευση : Επιλέξτε File->Save
Project. Όπως
και σε άλλα περιβάλλοντα, θα σας ζητηθεί να δώσετε όνομα και διαδρομή για το
έργο σας. Η διαφορά εδώ είναι ότι πρέπει να αποθηκεύσετε ξεχωριστά κάθε
συστατικό του έργου, όπως οι φόρμες. Έτσι θα δημιουργήσετε δύο αρχεία, ένα με
κατάληξη .frm για τη φόρμα και ένα με
κατάληξη .vbp για το project.
§
Start Break
Stop
Εκτέλεση
: Μπορείτε να εκτελέσετε το έργο σας με τρεις τρόπους: Επιλέγοντας Run->Start,
πατώντας F5 στο πληκτρολόγιο ή χρησιμοποιώντας τα εικονίδια
στη γραμμή εργαλείων.
2.7 Ιδιότητες των πιο συνηθισμένων αντικειμένων
Όπως είπαμε, κάθε αντικείμενο συνοδεύεται από έναν
αριθμό ιδιοτήτων. Υπάρχουν ιδιότητες κοινές για διαφορετικά αντικείμενα και
ιδιότητες που ανήκουν σε ένα αντικείμενο μόνο.
§
Κοινές ιδιότητες
BackColor |
Χρώμα
φόντου |
Enabled |
Ενεργοποιεί
ή απενεργοποιεί ένα αντικείμενο. Ένα απενεργοποιημένο αντικείμενο δεν μπορεί
να λάβει γεγονότα από το χρήστη. |
FontName |
Όνομα
γραμματοσειράς |
FontSize |
Μέγεθος
γραμματοσειράς |
FontBold, FontItalic, FontStrikethru, FontUnderline |
Ιδιότητες
γραμματοσειράς όπως έντονα, πλάγια, υπογραμμισμένα. |
ForeColor |
Χρώμα
μελάνης του αντικειμένου |
Height,Width, Top,Left |
Καθορίζουν
το μέγεθος του αντικειμένου και τη θέση του σε σχέση με το πάνω αριστερά άκρο
της φόρμας που ανήκει (για τις φόρμες σε σχέση με την οθόνη). Μονάδα μέτρησης
είναι το twip που
είναι ίσο με το 1/20 της τυπογραφικής μονάδας |
Tooltiptext |
Το
κείμενο βοήθειας που θα εμφανιστεί όταν ο δείκτης του ποντικιού
ακινητοποιηθεί πάνω από το αντικείμενο |
Name |
Καθορίζει
μοναδιαία το αντικείμενο. Με αυτό αναφερόμαστε στο αντικείμενο μέσα στον
κώδικα της εφαρμογής |
TabStop |
Καθορίζει
αν ο χρήστης θα μπορεί να μεταβεί στο αντικείμενο με το πλήκτρο TAB |
TabIndex |
Η
σειρά με την οποία θα εναλλάσσονται τα αντικείμενα με το πλήκτρο TAB |
Visible |
Καθορίζει
αν το αντικείμενο θα είναι ορατό ή όχι. |
Caption |
Ετικέτα
που εμφανίζεται πάνω στο αντικείμενο |
§
Ιδιότητες φόρμας
BorderStyle |
Καθορίζει
το αν η φόρμα έχει πλαίσιο και αν αλλάζει διαστάσεις |
Icon |
Καθορίζει
το εικονίδιο της φόρμας, όταν αυτή θα είναι ελαχιστοποιημένη |
MaxButton MinButton |
Καθορίζουν
το αν η φόρμα θα έχει πλήκτρα ελαχιστοποίησης και μεγιστοποίησης |
WindowState |
Καθορίζει
την αρχική κατάσταση της φόρμας (κανονική, ελαχιστοποιημένη, μεγιστοποιημένη) |
Movable |
Καθορίζει
αν η φόρμα θα μπορεί να μετακινηθεί από το χρήστη |
StartUpPosition |
Καθορίζει
τη θέση της φόρμας στην οθόνη όταν ξεκινά |
§
Ιδιότητες πλαισίου κειμένου (text box)
Text |
Το
κείμενο που περιέχεται στο πλαίσιο κειμένου |
MaxLength |
Ο
μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός χαρακτήρων |
PasswordChar |
Αν
δεν θέλουμε να εμφανίζεται ότι γράφεται στο πλαίσιο (όπως όταν εισάγουμε ένα password), ορίζουμε εδώ το χαρακτήρα που θα φαίνεται |
Multiline |
Καθορίζει
αν μπορεί να γίνει αλλαγή γραμμής μέσα στο πλαίσιο |
ScrollBars |
Καθορίζει
αν θα υπάρχουν γραμμές κύλισης στο πλαίσιο κειμένου |
Locked |
Καθορίζει
αν ο χρήστης μπορεί να γράψει μέσα στο πλάισιο ή
όχι |
§
Ιδιότητες κουμπιού εντολών (command button)
Cancel |
Αν
τεθεί True, τότε το κουμπί
ενεργοποιείται με το πάτημε του πλήκτρου Esc. |
Appearance |
Καθορίζει
τον τρόπο εμφάνισης του κουμπιού (επίπεδο ή τρισδιάστατο). |