ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 – ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ VISUAL BASIC

 

          Η Visual Basic αποτελεί ένα ολοκληρωμένο προγραμματιστικό περιβάλλον, με σκοπό να παρέχει στον προγραμματιστή όλες τις ευκολίες για την σχεδίαση, ανάπτυξη, έλεγχο και εκσφαλμάτωση των εφαρμογών του. Στο κεφάλαιο αυτό θα κάνουμε μια πρώτη γνωριμία με αυτό το περιβάλλον.

 

2.1 Πρώτη επαφή

 

Μόλις ανοίξετε τη Visual Basic, θα σας ζητήσει να διαλέξετε τον τύπο του έργου που θα κάνετε. Ο συνηθισμένος τύπος έργου, τον οποίο θα χρησιμοποιήσετε και στα παραδείγματα, είναι ο Standard.exe. Έχετε επίσης τη δυνατότητα να επιλέξετε εδώ κάποιο από τα ήδη υπάρχοντα έργα.

          Μετά την επιλογή του τύπου του έργου, περνάτε στο περιβάλλον ανάπτυξης της Visual Basic. Στο κέντρο βρίσκεται η φόρμα, πάνω στην οποία θα τοποθετηθούν τα διάφορα αντικείμενα. Τα διάφορα παράθυρα αριστερά και δεξιά επεξηγούνται παρακάτω:

 

2.2 Project Manager

 

Κάθε πρόγραμμα στη Visual Basic αποτελεί ένα έργο (project). Ένα έργο αποτελείται κυρίως από φόρμες, πάνω στις οποίες τοποθετούνται τα διάφορα αντικείμενα, ενώ κάθε φόρμα περιέχει κώδικα. Ο project manager μας βοηθά να επιλέξουμε κάθε φορά με ποιο μέρος του έργου θέλουμε να ασχοληθούμε.

 

 
2.3 Εργαλειοθήκη

 

          Τα  διάφορα  αντικείμενα  που  μπορούμε  να

διαλέξουμε βρίσκονται  συγκεντρωμένα πάνω στην

εργαλειοθήκη. Τα πιο συνηθισμένα είναι τα πλαίσια

κειμένου,  οι  ετικέτες  και  τα  κουμπιά  εντολών. Το

βέλος επιλογής πάνω αριστερά χρησιμοποιείται για

να  επιλέξουμε  κάποιο  αντικείμενο  από  αυτά  που

έχουμε ήδη τοποθετήσει πάνω στη φόρμα.

 

 

 

 
2.4 Παράθυρο Ιδιοτήτων

 

          Το παράθυρο που χρησιμοποιείται περισσότερο

απ’ όλα. Εδώ ορίζονται οι ιδιότητες των αντικειμένων

κατά τη σχεδίαση της εφαρμογής. Το αντικείμενο στο

οποίο αναφέρονται οι ιδιότητες εμφανίζεται στο πάνω

μέρος του παραθύρου. Μπορούμε να επιλέξουμε άλλο

αντικείμενο είτε από εδώ είτε επιλέγοντάς το πάνω στη

φόρμα. Οι διάφορες ιδιότητές του εμφανίζονται στην

πρώτη στήλη του παραθύρου, ενώ στην δεύτερη είναι

οι τιμές κάθε ιδιότητας – τις οποίες μπορούμε και να

αλλάξουμε. Στο κάτω μέρος του παραθύρου ιδιοτήτων

εμφανίζεται μία σύντομη επεξήγηση για την επιλεγμένη

ιδιότητα.

          Οι ιδιότητες μπορούν να οριστούν και με κώδικα

κατά την εκτέλεση (run time) της εφαρμογής. Στο τέλος

του κεφαλαίου αναφέρονται οι κυριότερες ιδιότητες για

τα πιο συνηθισμένα αντικείμενα.

 

2.6 Συνηθισμένες εργασίες

 

          Οι πιο συνηθισμένες εργασίες που θα κάνετε στο περιβάλλον της Visual Basic, πέρα από την σχεδίαση εφαρμογών, είναι η αποθήκευσή τους και η εκτέλεσή τους.

 

§        Αποθήκευση : Επιλέξτε File->Save Project. Όπως και σε άλλα περιβάλλοντα, θα σας ζητηθεί να δώσετε όνομα και διαδρομή για το έργο σας. Η διαφορά εδώ είναι ότι πρέπει να αποθηκεύσετε ξεχωριστά κάθε συστατικό του έργου, όπως οι φόρμες. Έτσι θα δημιουργήσετε δύο αρχεία, ένα με κατάληξη .frm για τη φόρμα και ένα με κατάληξη .vbp για το project.

§       

 

Start    Break    Stop

 
Εκτέλεση : Μπορείτε να εκτελέσετε το έργο σας με τρεις τρόπους: Επιλέγοντας Run->Start, πατώντας F5 στο πληκτρολόγιο ή χρησιμοποιώντας τα εικονίδια στη γραμμή εργαλείων.

 

 

 

 

 

 


2.7 Ιδιότητες των πιο συνηθισμένων αντικειμένων

 

          Όπως είπαμε, κάθε αντικείμενο συνοδεύεται από έναν αριθμό ιδιοτήτων. Υπάρχουν ιδιότητες κοινές για διαφορετικά αντικείμενα και ιδιότητες που ανήκουν σε ένα αντικείμενο μόνο.

 

 

§        Κοινές ιδιότητες

 

BackColor

Χρώμα φόντου

Enabled

Ενεργοποιεί ή απενεργοποιεί ένα αντικείμενο. Ένα απενεργοποιημένο αντικείμενο δεν μπορεί να λάβει γεγονότα από το χρήστη.

FontName

Όνομα γραμματοσειράς

FontSize

Μέγεθος γραμματοσειράς

FontBold, FontItalic,

FontStrikethru,

FontUnderline

Ιδιότητες γραμματοσειράς όπως έντονα, πλάγια, υπογραμμισμένα.

ForeColor

Χρώμα μελάνης του αντικειμένου

Height,Width,

Top,Left

Καθορίζουν το μέγεθος του αντικειμένου και τη θέση του σε σχέση με το πάνω αριστερά άκρο της φόρμας που ανήκει (για τις φόρμες σε σχέση με την οθόνη). Μονάδα μέτρησης είναι το twip που είναι ίσο με το 1/20 της τυπογραφικής μονάδας

Tooltiptext

Το κείμενο βοήθειας που θα εμφανιστεί όταν ο δείκτης του ποντικιού ακινητοποιηθεί πάνω από το αντικείμενο

Name

Καθορίζει μοναδιαία το αντικείμενο. Με αυτό αναφερόμαστε στο αντικείμενο μέσα στον κώδικα της εφαρμογής

TabStop

Καθορίζει αν ο χρήστης θα μπορεί να μεταβεί στο αντικείμενο με το πλήκτρο TAB

TabIndex

Η σειρά με την οποία θα εναλλάσσονται τα αντικείμενα με το πλήκτρο TAB

Visible

Καθορίζει αν το αντικείμενο θα είναι ορατό ή όχι.

Caption

Ετικέτα που εμφανίζεται πάνω στο αντικείμενο

 

 

 

 

§        Ιδιότητες φόρμας

 

BorderStyle

Καθορίζει το αν η φόρμα έχει πλαίσιο και αν αλλάζει διαστάσεις

Icon

Καθορίζει το εικονίδιο της φόρμας, όταν αυτή θα είναι ελαχιστοποιημένη

MaxButton

MinButton

Καθορίζουν το αν η φόρμα θα έχει πλήκτρα ελαχιστοποίησης και μεγιστοποίησης

WindowState

Καθορίζει την αρχική κατάσταση της φόρμας (κανονική, ελαχιστοποιημένη, μεγιστοποιημένη)

Movable

Καθορίζει αν η φόρμα θα μπορεί να μετακινηθεί από το χρήστη

StartUpPosition

Καθορίζει τη θέση της φόρμας στην οθόνη όταν ξεκινά

 

 

 

§        Ιδιότητες πλαισίου κειμένου (text box)

 

Text

Το κείμενο που περιέχεται στο πλαίσιο κειμένου

MaxLength

Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός χαρακτήρων

PasswordChar

Αν δεν θέλουμε να εμφανίζεται ότι γράφεται στο πλαίσιο (όπως όταν εισάγουμε ένα password), ορίζουμε εδώ το χαρακτήρα που θα φαίνεται

Multiline

Καθορίζει αν μπορεί να γίνει αλλαγή γραμμής μέσα στο πλαίσιο

ScrollBars

Καθορίζει αν θα υπάρχουν γραμμές κύλισης στο πλαίσιο κειμένου

Locked

Καθορίζει αν ο χρήστης μπορεί να γράψει μέσα στο πλάισιο ή όχι

 

 

 

§        Ιδιότητες κουμπιού εντολών (command button)

 

Cancel

Αν τεθεί True, τότε το κουμπί ενεργοποιείται με το πάτημε του πλήκτρου Esc.

Appearance

Καθορίζει τον τρόπο εμφάνισης του κουμπιού (επίπεδο ή τρισδιάστατο).